Cum să alegeți o cheie dinamometrică? Informatii utile
Un moment bun pentru o cheie dinamometrică!
Cheia dinamometrică este astăzi un instrument obligatoriu pentru orice atelier profesional. De ce? Pentru că garantează strângerea șuruburilor cu forța potrivită, reducând riscul ca acesta să fie blocat sau prea slăbit.
Strângerea șuruburilor poate fi riscantă, mai ales când este vorba de chiulasă, bujii incandescente și piulițe delicate din plastic. O cheie dinamometrică va asigura precizia corectă.
Spis treści
- Ce este o cheie dinamometrică? Ce face?
- Ce cheie dinamometrică să alegem? Cuplul și prinderea
- O cheie dinamometrică pentru mașină, o cheie dinamometrică pentru motocicletă sau poate o cheie dinamometrică pentru bicicletă?
- Care sunt tipurile de chei dinamometrice?
- Cum funcționează o cheie dinamometrică? Cum se setează?
- Cheie dinamometrică cu certificat
- Cheie dinamometrică - calibrare
- Cum se depozitează o cheie dinamometrică?
Ce este o cheie dinamometrică? Ce face?
O cheie dinamometrică este o unealtă utilizată pentru a obține un anumit cuplu. Utilizată pentru a roti conexiunile filetate cu o forță adecvată, bine definită, care este adaptată tipului de material și rezistenței șurubului sau piuliței. Acest lucru va preveni blocarea șuruburilor sau strângerea prea slabă și ne va oferi garanția că respectăm recomandările producătorului.
Precizia este necesară în special în cazul în care șuruburile conectează piese din aluminiu sau aluminiu și oțel. Unul dintre elementele autoheviculelor, care necesită folosirea cheii dinamometrice, este chiulasa. Dacă strângeți incorect chiulasa, puteți deteriorara garnitura și chiar întregul bloc motor. Cheia dinamometrică este utilă pentru fixarea șuruburilor și piulițelor din plastic, utilizate pentru conectarea pieselor interioare fragile din plastic, a capacelor motorului etc. Șuruburile și piulițele din plastic sunt strânse cu un cuplu mic, astfel încât o cheie dinamometrică cu cuplul de 2-10 Nm va fi suficientă, de exemplu YATO YT-0751 - CHEIE DINAMOMETRICĂ 1/4", 2-10NM.
Cheile dinamometrice sunt adesea subestimate în procesul de strângere a roților de catre angajații vulcanizărilor. Este ideal, ca după folosirea pistoalelor de impact să strângeți manual șuruburile fiecărei roți cu cuplul corect. Avantajul este că șurubul poate fi apoi desfăcut cu ușurință (deosebit de important atunci când schimbați o roată în urma unei pene, pe marginea drumului) și va asigura o durată de viață mai lungă.
Ce cheie dinamometrică să alegem? Cuplul și prinderea
Înainte de a decide ce cheie dinamometrică auto să alegem, trebuie să ne gândim la nevoile atelierului nostru, la ce se va folosi și ce cuplu de strângere va fi necesar. Cheia dinamometrică de 40-200 Nm este cea mai bună alegere pentru roțile mașinii, o cheia dinamometrică de 30 Nm – este indicată pentru motor. O cheie dinamometrică pentru bujii și alte componente mici și fragile va avea nevoie de cupluri mai mici pentru a preveni ruperea acestora. In aceste situații este necesară o cheie dinamometrică de 0-20 Nm. Valorile cuplului de strângere pentru șuruburile autovehiculelor sunt indicate în cărțile tehnice ale acestora.
Un lucru pe care trebuie sa il luați în considerare, este prinderea, în functie de cheile tubulare cu care veți folosi cheia dinamometrică
Dimensiunile disponibile pentru cheile dinamometrice sunt:
De exemplu, cheia de 1/4" este potrivită pentru lucrări de precizie și conexiuni cu tensiune scăzută, unde sunt utilizate tubulare de maxim 13 mm. Cea de 3/8" este un minim pentru lucrul standard la mașina dvs., precum și la motocicletă și bicicletă. Lucrările grele și aplicațiile industriale necesită o cheie dinamometrică de la 1/2" până la 1".
O cheie dinamometrică pentru mașină, o cheie dinamometrică pentru motocicletă sau poate o cheie dinamometrică pentru bicicletă?
Indiferent de tipul de vehicul pe care îl utilizăm și pentru care căutăm o cheie dinamometrică, este necesar să consultați recomandările producătorului privind forța de strângere a diferitelor componente înainte de a cumpăra cheia. Acest lucru este valabil și pentru mașinile sport:
Folosim chei dinamometrice cu o forță de strângere de 10 până la 200 Nm. Le folosim pentru toate tipurile de lucrări care necesită îmbinări cu șuruburi. Folosirea cheilor ne oferă garanția unei conexiuni sigure, fără a deteriora filetul
Precizia în strângerea șuruburilor este strategică pentru mașinile de curse. În timpul cursei, vehiculul este supus unor forțe foarte mari, încât orice șurub slăbit sau strâns excesiv poate duce la o defecțiune gravă.
– spune Mariusz Dziurleja, șeful echipei de drift a Karolinei Pilarczyk.
Am scris deja despre alegerea cheilor dinamometrice pentru mașină mai sus. De exemplu, o cheie dinamometrică pentru roțile mașinii vă permite să le strângeți cu cuplul adecvat, care este de obicei aproximativ 100 Nm. Pentru o motocicletă, principiul este foarte asemănător cu alegerea unei chei dinamometrice pentru mașina ta. Pentru strângerea roților va fi utilă o cheie cu un interval de 40-200 Nm sau 80-120 Nm. Bujiile și alte elemente delicate pot fi strânse cu un cuplu de până la 20 Nm, în timp ce elemente ale motorului - aproximativ 30 Nm.
O cheie dinamometrică pentru bicicletă ar trebui să aibă 0-25 Nm, deoarece acest interval este suficient pentru majoritatea șuruburilor. Șuruburile de la bicicletă trebuie strânse ușor pentru a preveni deteriorarea.
Care sunt tipurile de chei dinamometrice?
Cheile dinamometrice sunt împărțite în mai multe tipuri
Cea mai comună, cheia dinamometrică mecanică, este un clichet cu cuplu mecanic. Este simplu de utilizat și foarte precisă, cu o gamă destul de îngustă de Nm, de ex. 10-60 Nm (cum ar fi cheia dinamometrică YT-07611) sau 25-125 Nm (cum ar fi cheia dinamometrică YATO YT-07733). Este, de asemenea, cunoscută ca o cheie clic, deoarece emite un sunet distinctiv atunci când atinge un cuplul setat. Cheile mecanice disponibile în oferta YATO sunt chei reglabile, adică cu reglare a cuplului în mâner și o blocare specială.
Cheia dinamometrică pivotantă are o gamă largă, de exemplu, 0-500 Nm (cheia dinamometrică YATO YT-07642). Este de obicei aleasă datorită prețului său atractiv și a unui mecanism simplu care îi permite să funcționeze chiar și în condiții dificile, de exemplu, pe vreme rea, umiditate etc.
Cheie dinamometrică pivotantă – cum o folosesc? Când strângeți un șurub sau o piuliță, indicatorul începe să se balanseze atunci când apare rezistența, indicând scala la care șurubul sau piulița este strânsă.
Cheie dinamometrică cu ceas, atunci când strângeți o piuliță sau un șurub, vă indică pe cadran ce forță ați obținut. Face posibilă observarea creșterii treptate a cuplului. Cheile cu ceas YATO sunt chei dinamometrice solide pentru profesioniști, cu o toleranță de 3%
Cheia dinamometrică electronică este echipată cu ecran LCD, iar uneori și cu funcții suplimentare, precum memoria ultimelor setări.
Cheia dinamometrică cu rupere, la atingerea momentului reglat, mânerul se deplasează la un unghi de 20 grade față de capatul cheii, atunci când cuplul setat este atins, fără a fi necesară o nouă strângere.
Cum funcționează o cheie dinamometrică? Cum se setează?
Cele mai frecvente chei dinamometrice YATO au o tensiune mecanică a clichetului de cuplu care, atunci când se atinge cuplul dorit, sare un dinte și face un clic. Scala cuplului este amplasată în mânerul cheii și este reglată prin rotirea acestuia. Când cuplul dorit este setat, blocați cheia cu dispozitivul de blocare din capătul mânerului.
Cheile dinamometrice sunt, de asemenea, excelente pentru persoanele mai puțin experimentate pentru a efectua o muncă precisă. Utilizarea cheilor dinamometrice nu este complicată și este suficient să citiți manualul de instrucțiuni.
- spune Karolina Pilarczyk, pilot de drift
Deci, cum folosiți o cheie dinamometrică mecanică?
- selectați mai întâi scala Nm sau lbs corespunzătoare și deblocați cadranul micrometric. Cadranul micrometric trebuie poziționat astfel încât "0" pe scală să fie aliniat cu linia verticală de pe mânerul cheii
- apoi rotiți butonul în sensul acelor de ceasornic până când este setat cuplul dorit. Cuplul dorit este setat corect atunci când gradația de pe butonul micrometrului coincide cu linia verticală de pe mânerul cheii
- apoi, blocați butonul și setați direcția adecvată de rotație a clichetului
Cheia este gata de utilizare și trebuie montată o tubulară adecvată. La strângere, atingerea cuplului setat este indicată de un clic al cheii. Dacă auziți un clic, nu mai strângeți.
Cheie dinamometrică cu certificat
Toleranța preciziei cuplului cheilor dinamometrice YATO, este de obicei de 3% sau 4%, în funcție de model. Acesta este garantat de certificatul de calibrare din fabrică, care este inclus în fiecare cutie. Acesta este individual, prin numărul sau seria fiecarei chei. În plus, siguranța cheilor dinamometrice YATO este confirmată de certificarea GS recunoscută la nivel internațional.
Cheie dinamometrică - calibrare
O unealtă de precizie, cum ar fi o cheie dinamometrică, se va auto-ajusta în timp, motiv pentru care cheia dinamometrică ar trebui recalibrată la o unitate specializată o dată pe an.
Cum se depozitează o cheie dinamometrică?
Cheia dinamometrică este un dispozitiv de măsurare, așa că trebuie manipulată corect. Pentru a evita expunerea la șoc, cel mai bine este să depozitați cheia în cutia BMC inclusă. Dacă cheia dinamometrică nu este utilizată pentru o perioadă lungă de timp, setați-o la valoarea minimă. Când curățați cheia dinamometrică, nu utilizați solvenți sau alte lichide - doar ștergeți-o cu o cârpă uscată și moale.
Merită să ne amintim că:
- după ce auzim un clic în cheia mecanică, încetăm să mai strângem șurubul sau piulița pentru a nu depăși valoarea setată de Nm
- o cheie poate fi folosită decât dacă este blocată după ce a fost setată
- nu folosiți țevi sau prelungiri pentru actionarea cheii
- cheia trebuie menținută la valoarea minimă de Nm pentru a nu se decalibra
- nu folosiți benzină sau solvenți pentru curățarea cheii dinamometrice